Systeembouw

Logistiek en laaddoks

Veel bedrijfspanden zijn voorzien van laaddocks om vrachtwagens of containers vanaf de achterzijde met een pompwagen of elektrische heftruck te kunnen vullen of legen zonder van de laadklep van de wagen gebruik te hoeven maken.
 
De positie, lengte, helling en diepte van een laadkuil zijn heel belangrijk. Zo dient een laadkuil bijvoorbeeld altijd zo gepositioneerd te worden dat de chauffeur bij het achteruit indraaien aan de ‘binnenbocht’ zit met de stuurzijde. Indien dit niet het geval is kan hij in beide spiegels niets zien en dus niet verantwoord indraaien. Ook dient de helling niet te steil te zijn (bij voorkeur maximaal 10%). Wij adviseren altijd om de laadkuil geen ‘knik’ te geven en om de goot niet 10 m van de gevel af te leggen maar strak tegen de gevel aan; hiermee kan de laadkuil op dezelfde lengte een stuk minder stijl uitgevoerd worden omdat de laatste 10 m reeds 10 a 15 cm hoogte gewonnen is i.p.v.. verloren. Nadeel is wel dat bij het met de hand vullen (zonder elektrische truck of pompwagen) licht tegen de helling op geduwd dient te worden.
 
Ook het oppervlak van de dockput is belangrijk: deze wordt normaal gesproken in beton uitgevoerd, dit wordt niet glad gevlinderd maar ruw gebezemd zodat ook bij gladheid de dockput berijdbaar blijft.
 
Een andere interessante mogelijkheid is om kantoren of andere ruimtes te plannen BOVEN de laadkuil, deze ruimte is vaak onbenut en het is in veel gevallen een ideale plek, direct aan de weg bij de parkeerplaatsen en met veel daglicht, om kantoren te realiseren.
 
 
Naast laaddocks zijn veel logistieke panden ook met stellingen en/of automatische kranen uitgerust; deze stellingen leveren wij niet mee maar wel kunnen we u naar specialisten doorverwijzen of werken we graag nauw samen met uw stellingbouwer of automatiseerder. In de meeste gevallen kunnen wij het gebouw 'pas' maken om uw stellingen heen zodat er geen kostbare palletplaatsen verloren gaan. Dus niet de stellingen in het gebouw passen maar het gebouw om de stellingen engineeren. Hierbij houden we natuurlijk ook rekening met het type truck, smalle of brede gangen, de vlakheidseisen aan de betonvloeren etc.
 
Kortom, bij ons bent u aan het juiste adres om tot een efficiënte totaaloplossing te komen.